vrijdag 16 juli 2010

Rhodos, part 1

De oorspronkelijke vertrektijd van onze vlucht was al niet mis (06.25 uur in de ochtend), maar met een staking van de Griekse verkeersleiders (en dus een afsluiting van het Griekse luchtruim) in het verschiet, had Transavia besloten de vlucht te vervroegen naar 04.30 in de ochtend.... Om op tijd op Schiphol te zijn hadden we dus bepaald een korte nacht.

Aan de andere kant: al om een uur of 09.00 hadden we onze spullen in onze huurauto geplaatst (deze keer eens geen Opel), en om een uur of 10.00 waren we al gearriveerd in Pefkos (of Pefki, de Grieken zijn er zelf ook nog niet helemaal uit), waar ons appartement ligt. 'Villa Gema' is een witte kubus, comfortabel genoeg en redelijk koel. Ons bed ligt op een verhoogd plateau dat aan weerszijden beklommen kan worden met een soort vaste 'keukentrapjes'. De keuken heef weliswaar een vierpitter als formuis, maar geen spullen om er op te zetten. Het keukengerei bestaat uit niet meer dan een paar bordjes & glazen. Een uitstekend excuus dus om veel (d.w.z. alleen maar) uit eten te gaan.

We hebben een zwembad dat we met de bewoners van drie andere villa's moeten delen. Dat levert tot nu toe geen territoriale spanningen op, want veel andere gasten treffen we er niet, en ook al zou dat wel zo zijn, er is ruimte genoeg.

Gisteren hebben we niet al te veel meer uitgevoerd (na onze non-nacht), maar vandaag zijn we al om 06.30 uur opgestaan om een wandeling te maken vóór het heetst van de dag. Wat op papier een doenbare excursie leek in het Akramytis-gebergte nabij Monolithos aan de westkant van het eiland, ontwikkelde zich al snel tot een straffe klimpartij waarbij we om de 300 meter weer op adem moesten komen. Het beoogde einddoel, het kerkje Ág Ioánnes, hebben we dan ook niet gehaald, maar de mooie uitzichten hebben we wel meegekregen. En bovendien, je struikelt hier bijkans over de pitoreske witte kerkjes, dus later hebben we de schade nog in kunnen halen bij een ander exemplaar, dat uitkeek over een verlaten deel van de kust.

Op de foto boven: vanaf ons dakterras. Foto's onder: wandeling bij Monolithos

Lammert zei

Fijne tijd gewenst op Rhodos. Ben daar 30 jaar geleden ook geweest. Alleen toen ging mijn verloving uit. Bad omen? LOL

Have fun en vergeet het toeristische Lindos niet. Veel mensen maar wel interessant.